Κατόπιν ανακοινώσεων Υπουργείου Υγείας και Δήμου Κομοτηνής, και αν δεν υπάρξουν νέες εξελίξεις που καθιστούν αδύνατη την πραγματοποίησή τους, τα Κινηματογραφικά Εργαστήρια με τον Βασίλη Λουλέ αναβάλλονται για το Σάββατο 30 και την Κυριακή 31 Μαΐου σε πιο ολιγομελή τμήματα.
Η ΔΚΕ ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Α΄ βαθμιας και Β΄ βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ροδόπης θα πραγματοποιήσει δύο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ στην Κομοτηνή στις 30 και 31 Απριλίου 2020 με τίτλο
«Προφορική μαρτυρία, Ιστορικό Ντοκιμαντέρ και Εκπαίδευση»
Εισηγητής: Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης (δημιουργός των ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά», «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί», «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη» κ.ά.) .
Μετά τις πετυχημένες διοργανώσεις των τελευταίων ετών στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά το πρώτο δίωρο μέρος το Σαββατοκύριακο 23 και 24 Μαίου και θα συνεχίσει με το δεύτερο μέρος διάρκειας 5 ωρών στο Δηπεθε Κομοτηνής και σε εξωτερικούς χώρους στην πόλη της Κομοτηνής το Σάββατο 30 και την Κυριακή 31 Μαΐου σε τμήματα των δέκα ατόμων
Για να σας αποσταλεί η δήλωση συμμετοχής επικοινωνήστε με τη Γραμματεία του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής στο τηλ. 2531037770 ή αποστείλετε email theatrokomotinis@gmail.com
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 20 άτομα ανά ημέρα
Δίδακτρα: 20€ (15€ για φοιτητές κι ανέργους)
Θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης
ΧΩΡΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Εργαστηρίου:
Αίθουσα ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής , Γ. Κονδύλη 30
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χώρο της προφορικής ιστορίας, ένα άνοιγμα στον κόσμο του Ανθρωποκεντρικού Ντοκιμαντέρ, του πιο ανερχόμενου είδους κινηματογράφου, που δίνει τον λόγο στους απλούς ανθρώπους, στους αφανείς ήρωες της ζωής. Μέσα από τις δικές τους βιωματικές αφηγήσεις φτιάχνονται ταινίες με αλήθεια, συναίσθημα και χιούμορ, που συγκινούν, διασκεδάζουν, επιμορφώνουν ενώ παράλληλα ανιχνεύουν τη σύγχρονη καθημερινότητα, την παράδοση και την Ιστορία.
Στο εργαστήριο θα φωτίσουμε κάποιες από τις πολλές όψεις της προφορικής ιστορίας, η οποία, με την αμεσότητα και τη δύναμή της, μπορεί όχι μόνο να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία ενός Ανθρωπολογικού, Εθνογραφικού ή Ιστορικού ντοκιμαντέρ, αλλά και να δώσει νέα πνοή στην Εκπαίδευση, στην καλλιτεχνική έκφραση, στην ιστορική ή λαογραφική έρευνα – ακόμα και στην καθημερινή μας ζωή!
Θα μας απασχολήσουν κάποια από τα παρακάτω ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
— Πώς μπορεί ένας “απλός” άνθρωπος να σταθεί χωρίς φόβο μπροστά στην κάμερα και να μοιραστεί μαζί μας τις “ασήμαντες” προσωπικές του ιστορίες με ειλικρίνεια και αμεσότητα;
— Πώς καταγράφουμε μια προσωπική μαρτυρία που να είναι αφ’ ενός επιστημονικά αξιόπιστη και αφ’ ετέρου αξιοποιήσιμη για εκπαιδευτικούς, ερευνητικούς ή καλλιτεχνικούς σκοπούς;
— Πώς μπορούμε να κάνουμε την προφορική ιστορία πολύτιμο εργαλείο του μαθήματος της Ιστορίας (και όχι μόνο!) μέσα στη σχολική τάξη;
— Πώς μπορούμε να καταγράφουμε αλλά και να διδάσκουμε τη “μεγάλη” Ιστορία μέσα από τις “μικρές”, προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων;
— Μπορεί η δουλειά με τις βιωματικές αφηγήσεις των καθημερινών ανθρώπων να βοηθήσει έναν ηθοποιό ή αφηγητή να αναπτύξει τα προσωπικά του εκφραστικά μέσα;
— Πώς μελετάμε ένα “απρόσωπο” αρχειακό τεκμήριο (πχ. ένα υπηρεσιακό έγγραφο ή αρχείο) και πώς το κινηματογραφούμε ώστε να του δώσουμε ζωή; Ποιος ο ρόλος της προφορικής μαρτυρίας στην προσπάθεια αυτή;
Πρόκειται για ένα αυτοτελές οκτάωρο εργαστήριο, με ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΤΑΙΝΙΩΝ, ΑΝΑΛΥΣΗ και ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ, που θα ανιχνεύσει πολλά από τα παραπάνω ερωτήματα με τρόπο ευχάριστο και δημιουργικό.
Το εργαστήριο θα αξιοποιήσει την εμπειρία του βραβευμένου σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ όχι μόνον από τη διδασκαλία στα προηγούμενα Κινηματογραφικά Εργαστήρια σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, αλλά και αυτή που απέκτησε περιοδεύοντας σε 40 γνωστά Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά προβάλλοντας ταινίες του και συζητώντας με τους θεατές.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Στη διάρκεια του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες, πέρα από τις ΠΡΟΒΟΛΕΣ και την ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ, θα έχουν την ευκαιρία να θυμηθούν (ή να γνωρίσουν) τους κώδικες της αφήγησης μιας ιστορίας μέσω εικόνων, παίρνοντας μέρος σε ομαδικές ΑΣΚΗΣΕΙΣ, όπως οι ακόλουθες:
1) Μια φωτογραφία (που θα φέρει ο εισηγητής) θα βάλει στην ομάδα το ερώτημα: Πώς μπορούμε να φτιάξουμε μια μικρή ιστορία για τη δράση των ανθρώπων παρατηρώντας τις λεπτομέρειες μιας φωτογραφίας στην οποία δεν υπάρχουν άνθρωποι;
2) Μια άσκηση τοπικής Ιστορίας με αφορμή μια-δυο παλιότερες φωτογραφίες της πόλης, τις οποίες θα επιλέξει ο εισηγητής. Πρόκειται για άσκηση που δημιουργεί μια βιωματική σχέση με την Ιστορία και μπορεί να γίνει, στη συνέχεια, ένα απλό, ευχάριστο και πολύτιμο εργαλείο στον χώρο της Εκπαίδευσης – και όχι μόνο!
3) Ένα παιχνίδι της κάμερας με τις τσάντες των συμμετεχόντων, με τη μνήμη τους και με μια …παντόφλα! Ένας απλός τρόπος να θυμηθούμε ότι η επιλογή της θέσης της κάμερας αποτελεί την βασική αρχή του κινηματογράφου. Μια άσκηση πάνω στο βλέμμα και στο διαφορετικό νόημα που αποκτούν τα πράγματα μέσω αυτού. Απαραίτητα αξεσουάρ είναι οι φωτογραφικές μηχανές (ή τα κινητά) και οι τσάντες (γυναικείες και αντρικές) με το καθημερινό τους περιεχόμενο.
4) Μια ακόμα άσκηση είναι αυτή στην οποία κάποιος/κάποια από την ομάδα κινηματογραφεί (με τη βοήθεια του Βασίλη Λουλέ) ένα άλλο άτομο της ομάδας, που, εθελοντικά, αφηγείται μια προσωπική του ιστορία. (Η ιστορία μπορεί να είναι ευχάριστη ή δυσάρεστη, παλαιότερη ή πρόσφατη, πάντως πρέπει να είναι μια ιστορία την οποία ο αφηγητής νοιώθει ότι αξίζει να μοιραστεί με τους άλλους). Οι υπόλοιποι της ομάδας παρατηρούν και σημειώνουν. Στο τέλος γίνεται συνολικός σχολιασμός. Θα δοθεί, έτσι, η δυνατότητα να μελετήσουμε τις δυσκολίες και τα απρόοπτα που επιφυλάσσει η ζωντανή μαρτυρία, να δούμε την ετοιμότητα του αφηγητή αλλά και τους τρόπους που μπορούμε να κάνουμε την αφήγηση πιο ζωντανή και ενδιαφέρουσα!
(Είναι βέβαιο ότι στον περιορισμένο χρόνο που θα έχουμε, και αναλόγως της δυναμικής της ομάδας που θα συγκροτηθεί, δεν θα προλάβουμε, δυστυχώς, να κάνουμε όλες αυτές τις ασκήσεις. Θα δοθούν, ωστόσο, επαρκείς πληροφορίες για όλες και θα αναλυθεί η σημασία τους)
Αυτές οι ασκήσεις γίνονται πάντα με κέφι και καλλιεργούν την παρατηρητικότητα, την ενσυναίσθηση, τη δημιουργικότητα και το ομαδικό πνεύμα. Όσοι παρακολουθούν το Εργαστήριο μπορούν, στη συνέχεια, να τις υλοποιήσουν σε δικές τους εκπαιδευτικές ή καλλιτεχνικές δραστηριότητες ή ακόμα και παίζοντας με μια φιλική παρέα!
ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ανθρώπους που τους αρέσει η προφορική ιστορία και το ντοκιμαντέρ, η φωτογραφία, η παρατήρηση και τα ταξίδια της μνήμης.
Μπορεί, ενδεικτικά, να είναι: εκπαιδευτικοί (κάθε βαθμίδας και κατεύθυνσης), παραμυθάδες ή αφηγητές, σπουδαστές ή επαγγελματίες του κινηματογράφου και του θεάτρου (σκηνοθέτες, ηθοποιοί, τεχνικοί), απόφοιτοι ή φοιτητές Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών επιστημών, φωτογράφοι, και γενικότερα όσοι ενδιαφέρονται για την προφορική ιστορία, το ντοκιμαντέρ, τη φωτογραφία, το παραμύθι.
Για τη συμμετοχή στο εργαστήριο δεν απαιτείται επαγγελματική εμπειρία στον χώρο του κινηματογράφου ή της φωτογραφίας.
ΣΤΟΧΟΣ
Βασικός στόχος του εργαστηρίου είναι να δώσει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να γνωρίσουν μεθοδολογικά εργαλεία χρήσιμα στις εκπαιδευτικές, καλλιτεχνικές ή ερευνητικές δραστηριότητές τους. Θα “δουν” και θα “ακούσουν” με έναν καινούργιο τρόπο τις ιστορίες των άλλων ανθρώπων και θα δουλέψουν πάνω σε κάποιες πρακτικές ασκήσεις, τις οποίες, στη συνέχεια, θα μπορούν να τις υλοποιήσουν και οι ίδιοι στους δικούς τους χώρους δράσης.
ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
• ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
— Να έχουν μαζί τους φωτογραφική μηχανή (ή κινητό με φωτογραφική) καθώς και τα καλώδια για μεταφορά των δεδομένων σε υπολογιστή
— Βιντεοκάμερα (όσοι διαθέτουν).
— Θα χρειαστούμε επίσης 5 laptop (συνολικά).
— Θα ήταν καλό, τέλος, εάν κάποια από τα μέλη της ομάδας έχουν εγκατεστημένα στο laptop τους προγράμματα επεξεργασίας βίντεο (πχ. Premiere, Movie Maker κλπ) και έχουν βασικές γνώσεις χειρισμού τους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλοι όλα αυτά. Καλό όμως είναι εάν κάποιοι τα έχουν να τα φέρουν.
• ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ:
Οι συμμετέχοντες καλό θα είναι να προετοιμαστούν βλέποντας τα αποσπάσματα από ταινίες του εισηγητή-σκηνοθέτη στο Βιογραφικό που ακολουθεί.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΟΥΛΕΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Είναι σκηνοθέτης ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Ζει στην Αθήνα.Συνεργάστηκε για χρόνια με την ΕΡΤ στο πρόγραμμα παραγωγής ταινιών μυθοπλασίας μικρού μήκους καθώς και με το Κινηματογραφικό Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών στα παλιά κινηματογραφικά επίκαιρα.
Οι ταινίες του τιμήθηκαν με βραβεία, έλαβαν μέρος σε πολλά φεστιβάλ του εξωτερικού, μεταδόθηκαν από ξένα και ελληνικά τηλεοπτικά κανάλια, συμπεριλήφθηκαν σε διεθνή αφιερώματα και χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό σε Πανεπιστήμια.
Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με ντοκιμαντέρ προσωπικών αφηγήσεων. Καταγράφει μαρτυρίες καθημερινών ανθρώπων, με τέτοιον τρόπο ώστε μέσα από αυτές τις “μικρές” ιστορίες να μπορεί ο θεατής να έχει μια αίσθηση της μεγάλης, καθολικής Ιστορίας. Τα έργα του καλύπτουν επίσης θέματα Εθνογραφίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Βιομηχανικής Αρχαιολογίας.
Το ντοκιμαντέρ του Φιλιά εις τα παιδιά (2012), με θέμα μικρά παιδιά Ελλήνων Εβραίων που σώθηκαν κατά την Γερμανική Κατοχή χάρις στην προστασία που τους πρόσφεραν Χριστιανοί, τιμήθηκε με βραβεία σε φεστιβάλ κινηματογράφου, προβλήθηκε επί σειρά εβδομάδων σε κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας και Θεσσαλονίκης και έδωσε αφορμή για πολλά κείμενα και σχόλια στον Τύπο. Προβάλλεται συχνά στην Ευρώπη, ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία.
Στο ντοκιμαντέρ Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί (2014) γιαγιάδες και παππούδες, λαϊκοί παραμυθάδες της ελληνικής υπαίθρου αφηγούνται στον κινηματογραφικό φακό παραμύθια και ιστορίες με οικουμενικό και διαχρονικό χαρακτήρα.
Η μικρού μήκους ταινία μυθοπλασίας Ένας λαμπερός ήλιος (2000) προβλήθηκε σε πολλά φεστιβάλ, μεταδόθηκε από ARTE TV (Γερμανία-Γαλλία) και προβλήθηκε σε πολλές χώρες στο πλαίσιο αφιερωμάτων για τον «Νέο Ελληνικό Κινηματογράφο».
Τα 5 τελευταία χρόνια ταξιδεύει συχνά στις ΗΠΑ και στον Καναδά προσκεκλημένος από Πανεπιστήμια προκειμένου να προβάλλει τις ταινίες του και να συζητήσει με το κοινό. Η αρχή έγινε το 2014 μετά από πρόταση του ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ (USA), το οποίο οργάνωσε και χρηματοδότησε την πρώτη του περιοδεία σε 11 Πανεπιστήμια. Από τότε ακολούθησαν και άλλες περιοδείες και, έτσι, τα έργα του «Φιλιά εις τα παιδιά / Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί / Θηλειά / Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη / Ένας λαμπερός ήλιος» προβλήθηκαν και συζητήθηκαν σε περίπου 40 Πανεπιστήμια, ανάμεσα στα οποία και τα: HARVARD, COLUMBIA, YALE, STANFORD, MICHIGAN, PRINCETON, UCLA, PENN, Mc GILL, SIMON FRASER, YORK, UNIVERSITY OF NEW MEXICO, STONY BROOK, INDIANA UNIVERSITY, DUKE, LOYOLA MARYMOUNT (LOS ANGELES), UNIVERSITY OF MISSOURI-ST. LOUIS, CALIFORNIA STATE UNIVERSITY SACRAMENTO, DARTMOUTH COLLEGE, κ.ά.
Πραγματοποιεί Εργαστήρια Κινηματογράφου πάνω σε θέματα όπως: Από την προσωπική μαρτυρία στη μεγάλη Ιστορία, Το Ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση, Κινηματογράφηση παραμυθιών και ιστοριών της παράδοσης, Αρχειακά τεκμήρια και ανθρώπινες ιστορίες στο ντοκιμαντέρ, Κινηματογραφώντας την ιστορική μνήμη.
Συνεργάζεται με κατά τόπους Ιστορικά ή Εθνογραφικά Μουσεία, Πανεπιστήμια, Αρχεία και άλλους πολιτιστικούς φορείς.
Έχει διατελέσει μέλος σε κριτικές επιτροπές φεστιβάλ ταινιών και σε επιτροπές αξιολόγησης σεναρίων, σύμβουλος σκηνοθέτης σε σχέδια ανάπτυξης ντοκιμαντέρ πάνω στο προσφυγικό ζήτημα, κλπ.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (επιλογή)
2019 Αδελφές ψυχές / ντοκιμαντέρ 20’
2016 Ανήκω εδώ (Η παλιά μουσουλμανική Κοινότητα Ρόδου) / ντοκιμαντέρ 47’
2015 On.Off / ντοκιμαντέρ 13’
2014 Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί / ντοκιμαντέρ 91’
2014 Θηλειά / ντοκιμαντέρ 12’
2012 Φιλιά εις τα παιδιά / ντοκιμαντέρ 115’
2012 Στα ορεινά βοσκοτόπια / ντοκιμαντέρ 60’
2005 Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη / ντοκιμαντέρ 29’
2000 Ένας λαμπερός ήλιος / μυθοπλασία 36’
1999 Ελευσίνα, ιστορίες στον απόηχο των μηχανών / ντοκιμαντέρ 30’
1996 Μετέωρα-Πίνδος, οδοιπορικό / ντοκιμαντέρ 93’
1993 Ο Αμερικάνος / μυθοπλασία 39’
1990 Απών / μυθοπλασία 15’
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑΙΝΙΕΣ
Φιλιά εις τα παιδιά (Trailer)
http://youtu.be/qK1ibdvrGbE
Φιλιά εις τα παιδιά (4 αποσπάσματα)
http://youtu.be/B4iSC7uEo_w
http://youtu.be/ID-eXOxxRj4
http://youtu.be/b1pUzHfnsUw
http://youtu.be/6rrSpZoleg4
Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί (απόσπασμα)
https://www.youtube.com/watch?v=7IbgcfzCL3Y
Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη (απόσπασμα)
http://youtu.be/GJ5LNU0Ar3k
Θηλειά (πλήρης ταινία)
https://youtu.be/kc40Ap8f2g0
Απών (πλήρης ταινία μικρού μήκους σε 2 μέρη)
α) http://www.youtube.com/watch?v=xYX35al4jW4
β) http://www.youtube.com/watch?v=CMV9epIzzRg