ΦΕΞ«2-3 πράγματα που ξέρω για τον κινηματογράφο»
Η κινηματογραφική λέσχη της ΦΕΞ μας ξεναγεί στον χώρο της 7ης Τέχνης. Παρουσιάζει τα στοιχεία εκείνα που θα μας βοηθούσαν στην κατανόηση ενός κινηματογραφικού έργου.
CINE ΞΑΝΘΗ
Με την πτώση της δικτατορίας η «Χούλια»* έκανε την επανεμφάνιση της στην μεγάλη οθόνη της πόλης και των χωριών, δίνοντας τη δυνατότητα στο αναλφάβητο κοινό να δει ξανά έργα ελληνικά και τουρκικά δίχως υπότιτλους.
Με νεορεαλισμό, «Ντε Σίκα, Βισκόντι» αλλά και Αγγελόπουλο ξεκίνησε τις προβολές της η νεοσύστατη τότε κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ (1971) υπό την ανοχή των αστυνομικών αρχών.
Οι κινηματογράφοι της πόλης ανακαινιζόταν, και το φιλότεχνο κοινό συνωστιζόταν στις αίθουσες. Μαθητές και μαθήτριες με περιβολή και το άγρυπνο βλέμμα των επιτηρητών καθηγητών για ταινίες «ακατάλληλες προς ανηλίκους»
Στα χωριά οι φορητές μηχανές και οι αυτοσχέδιες αίθουσες καλούσαν τους κατοίκους «πάρτε σεντόνια κι ελάτε να κλάψετε» στις μεγάλες παραγωγές με το Νίκο Ξανθόπουλο.
Η Ξάνθη συνεχίζει τις δεκαετίες 70 – 80 και αρχές 90 να είναι ένα σκηνικό μιας επαρχιακής προ και μεσοπολεμικής πόλης, κάτι πολύ ενδιαφέρον για τους Έλληνες κινηματογραφιστές που την χρησιμοποιούν για τα γυρίσματά τους, ενώ ο Πρίγκιπας της Ελληνική παραγωγής Κλέαρχος Κονιτσιώτης μεσουρανεί στην Αθήνα.
Ένας ακόμη με καταγωγή από την Ξάνθη ο Σερίφ Γκιορέν μετά τις κινηματογραφικές του σπουδές στην Κων/πολη και στις αρχές τις δεκαετίας του 80 κερδίζει το Χρυσό φοίνικα (1982) για την ταινία του Γκιλμάζ Γκιουνέι «ο δρόμος».
Οι κινηματογραφικές αίθουσες στην Ξάνθη αρχίζουν από την δεκαετία του 80 και τις αρχές του 90 να αλλάζουν χρήση καθώς τόσο το VIDEO όσο και η εμφάνιση των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών μειώνει αισθητά τα εισιτήρια.
Οι κινηματογράφοι ΗΛΥΣΙΑ, REX, ΑΛΦΑ και ΤΙΤΑΝΙΑ γίνονται ντισκοτέκ Ελληνάδικο, βαρελάδικο και τέλος ιντερνέτ καφέ καταστήματα ρούχων και καλλυντικών.
Λίγο περισσότερο διαρκούν μέχρι την άφιξη του ODEON ΞΑΝΘΗΣ, τα Ολύμπια που το καλοκαίρι μεταμορφώνονταν σε έναν εξαιρετικό θερινό κινηματογράφο, και ο ΌΣΚΑΡ όπου στα «προσεχώς» με τα αστεράκια έκρυβε τα επίμαχα σημεία. «Δεθείτε απογειωνόμαστε» ανακοίνωνε ο τεχνικός προβολής καθώς άρχιζαν οι πονηρές ταινίες. Αντίστοιχα το καλοκαίρι το Drive in στο Κουτσό παρουσίαζε όλες τις μεγάλες παραγωγές, αυτές που σήμερα θα χαρακτηρίζουμε «cult» με τις αμίμητες ατάκες του Γκουζγκούνη…
Σήμερα το ODEON ΞΑΝΘΗΣ, καλύπτει τις απαιτήσεις των Ξανθιωτών για τις σύγχρονες παραγωγές στις ευχάριστες αίθουσές του, ενώ η Κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ παρουσιάζει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα με τους μεγάλους δημιουργούς κάθε Τρίτη και τα 8 κινηματογραφικά Φεστιβάλ της κάθε μήνα. Ακόμη η λέσχη των φοιτητών και «άλλες» με περιοδικές προβολές δίνουν άλλο έναν ενδιαφέρον κινηματογραφικό τόνο στην πόλη…
Πασχάλης Ξανθόπουλος
*[…] ερωτικά μελοδράματα, που συναγωνίζονταν σε εισπράξεις τις ταινίες της Αλίκης Βουγιουκλάκη, δημιουργούσαν το αδιαχώρητο στις αίθουσες της εποχής. Ο μύθος Χούλια συνδέεται με τα χρώματα των φωτορομάντζων, τη λαϊκή απογευματινή, την εφηβεία, μέσα στη δικτατορία, των σημερινών 50άρηδων και 60άρηδων. Η Χούλια («η Αλίκη της Τουρκίας») απευθυνόταν σε μια Ελλάδα μουδιασμένη και ευσυγκίνητη [..] Καθημερινή / 02.11.2014 / Μαρία Κατσουνακη
Κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ
Ταινία είναι μια αλήθεια που επαναλαμβάνεται 24 φορές το δευτερόλεπτο. Γκοντάρ
Από τις παλαιότερες στην Ελλάδα,(1971) με πλούσιο πρόγραμμα σε κινηματογραφικά αφιερώματα.
Οι συνεργασίες της με άλλα φεστιβάλ και λέσχες φέρνουν νέους δημιουργούς στην πόλη και δίνουν το βήμα σε νέους κινηματογραφιστές. Ακόμη συμμετέχει σε παραγωγές που γίνονται στην Ξάνθη και οργανώνει μαθήματα, σεμινάρια, παραγωγές και εκπαιδευτικά προγράμματα
Στεγάζεται πλέον στον πολυχώρο του μουσείου με νέο εξοπλισμό καλή ποιότητα εικόνας και χωρητικότητας 50 ατόμων.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.